Mark-Jan Harte
CEO, Aidence

AI met directe impact voor de patiënt

Aidence ontwikkelt software op basis van artificial intelligence (AI), waarmee nauwkeurig en in een heel vroeg stadium longkanker gedetecteerd kan worden. Het is een voorbeeld van AI met een heel directe impact voor de patiënt, vertelt CEO Mark-Jan Harte in zijn pitch op het Ingendael Discours 2019.

De software van Aidence kan op CT-scans van de longen voorstadia van longkanker ontdekken, waardoor de patiënt eerder behandeld kan worden. “Met AI kunnen we dingen die tot voor kort niet mogelijk waren. Ik vergelijk het met de komst van MRI en CT, die voor dezelfde ontwikkelingen in de zorg zorgden. AI is een volgende stap. Waarbij ik wil opmerken dat het de zorg niet per se goedkoper zal maken. Wel beter.”

Ingendael Discours 2019 - 083.jpg

Maatschappelijke acceptatie

Mark-Jan Harte is van mening dat de meerwaarde van AI pas echt wordt benut als systemen zelfstandig beslissingen mogen nemen, op die gebieden waar technologie beter werkt dan het menselijke brein. “Dat zal pas gebeuren als we de makers van de software en de software zelf vertrouwen. Dus als AI maatschappelijk wordt geaccepteerd.” Zover is het nog niet: hij ziet veel wantrouwen in deze nieuwe technologie. “Soms is dat terecht, maar soms ook niet. Een zelfrijdende auto is nu al veel betrouwbaarder dan een menselijke chauffeur. Als we veiligheid voorop zouden stellen, dan zou de zelfrijdende auto inmiddels verplicht moeten worden. Maar we doen dat niet, omdat we hogere eisen stellen aan een machine dan aan een mens die hetzelfde doet.”

"AI is voor de zorg de volgende stap, na CT en MRI"

Organisatie

Een initiatief van:

Over Blommestein Groep
Blommestein Groep ontwikkelt geïntegreerde ontmoetingsconcepten voor het duurzaam verbinden van publieke en private organisaties op het hoogste niveau. We richten ons hierbij op het op structurele en dynamische wijze informeren en enthousiasmeren van topbestuurders, topambtenaren en professionals met als doel draagvlak te creëren voor vernieuwing door:

•       het vergroten van betrokkenheid
•       het opbouwen van vertrouwen en
•       het mobiliseren van creativiteit